Fyrst Angar underlægger sig Den Gamle Verden og bliver Fyrste i Arg
Et jærtegn ses over Den Nye Verden. En hellig sten falder i Den Nye Verden.
Baron Vladigona lander i Den Nye Verden med hele sin husholdning. Baronen er den første adelsmand der er flygtet til Den Nye Verden og som ikke sværger troskab til Vicekongen Grev Alphonso. Baronen forsætter ind i landet og forsvinder.
Den Hellige by Quistra grundlægges omkring den hellige sten af Malik Kajan og hans fanatiske følgere. Disse kommer oprindeligt fra grænsen mellem Det Levende Land og græsstepperne.
En gruppe eventyrere opdager et Kroaxtempel under Baron Wertigs palæ i Arg. Templet ryddes af eventyrerne der modtager Fyrstens tak. Baron Wertig erklæres lovløs.
Fyrsten modtager beviser på en sammensværgelse mod ham. Fyrsten erklærer progrom mod følgere af Kroax og Satanum al Garr.
Fyrsten forgiftes. Eventyrere udsendes til alle dele af verdensskiven for at skaffe ingredienser til modgiften. Fyrstens livlæge Nattergal holder Fyrsten i live med magi.
Fyrsten dør. Livlægen Nattergal antyder at nogle eventyrere må have forfalsket de ingredienser de kom med. I den følgende uge snigmyrdes et antal eventyrere.
Lord Xulfar findes myrdet. Adelsforsamlingen bestemmer sig for at låse sig inde i rådshallen indtil arvefølgen er afgjort.
Rådsforsamlingen vælger Fyrstens eneste søn, Magnis, som ny fyrste, til trods for at han kun er 5 År og loven siger at Fyrsten skal være fyldt 20 år. Som Regent vælges Baron Isnic Eto Know, en halvfætter til den gamle Fyrste.
I De 3 Tårne grundlægges Dunkergastordenen som en tempelridderorden underlagt templet Katakomberne, efter at Dunkergast afslører et Satanum al Garr tempel.
Regenten beskylder ’visse adelsmænd’ for at være involveret i mordet på den gamle Fyrste og sender et regiment mod Grev Fopi af Trins. Greven flygter til Den Nye Verden med dele af sit hushold, men nægter sig skyldig. Regentens særlige undersøger, Ragga, finder beviser der peger i retning af visse medskyldige i Trins. 25 personer, heraf 6 fra Grev Fopis efterladte folk, tages med til Arg hvor de under tortur udleverer navne på yderligere medskyldige. 7 personer overlever torturen i så god stand at de kan halshugges ved festen for Den Nye Verdens opdagelse senere samme år.
I De 3 Tårne opdages en snigmordskampagne rettet mod byens ledelse. En Kroax-kult, Flammedolken, under ledelse af Crypigia, står bag. Byen går i gang med at rekruttere en hær der kan knuse kulten og sender Dunkergastordenen ud for at finde kultens hovedkvarter, ørkenborgen Hadin.
Forskellige adelsmænd begynder at søge efter soldater. Dette spreder sig og inden 2 måneder er gået, kan krigsvante mænd selv bestemme for hvem de vil arbejde.
Regenten udsteder en lov som forbyder private hære udenfor adelen.
Under dække af højtiden Natid, rykker Regentens tropper under kommando af Særlig Undersøger, Lord Ragga, ind i Grinffia og arresterer 5 laugsledere. Disse bringes til Arg og halshugges på Årsslut.
Dunkergastordenen indtager ørkenborgen Hadin, men hovedmændene undslipper takket være et magisk transportationsrum.
Dunkergastordenen indbyder adelsslægten Bjørn til at bosætte sig i den hemmelige by Tonixstad. Bjørn vakler mellem at tage mod tilbudet, at tage til Den Nye Verden samt at blive på slægtens jorder.
Da lederen af Marmorhuset i De 3 Tårne, Gitt, er på vej til morgenmessen, prøver Dunkergast og nogle ledende medlemmer af Dunkergastordenen at overfalde ham. Gitt skælder Dunkergast og hans venner ud og det ender med at Dunkergast kysser Gitts støvler og derefter trækker sig tilbage.
Dunkergast og hans venner trænger ind i Marmorhuset og dræber Gitt. Ved samme lejlighed dræbes et par officielle personer fra Grinfia, Bl.a. skatteopkræver Snaghill.
Dunkergast og hans venner drager i eksil i Den Nye Verden. Gitts hustru og medleder af Marhuset, Morticia, betaler mandebod til Grinfia og overtager ledelsen såvel Marmorhuset som af Dunkergastordenen.
Dunkergast og hans venner når til Ny Herliga hvor de får ansættelse hos købmanden Latnar der udstyrer dem med kort samt en fører. Opgaven er at finde en af de mystiske byer som efter sigende er vist på guldkortet i Latnars Tårn.
Uden at være klar over det, opdager Dunkergast og hans venner et elversamfund i Den Nye Verden.
Dette er første kontakt mellem mennersker og elvere siden Pagtens indgåelse.
Dunkergast når frem til en af de mystiske byer, Heim. Der er tale om en dværgefæstning. Dværgene undlader, legesom elverne, kun at dræbe Dunkergast og hans gruppe fordi de bærer dværgesmykker som de i Den Gamle Verden har modtaget af Gnurix.
Dette er første kontakt mellem mennersker og dværge (bortset fra Gnurix) siden Pagtens indgåelse.
Dunkergast vender tilbage til dværgebyen Heim medbringende en forsvunden hammer. Dværgene betragter dette som et tegn fra Nattens Herre om at det er tid til at vende tilbage til Den Gamle Verden og genoptage kontakten med menneskene.
Dunkergast vender tilbage til Den Gamle Verden.
Troldkvinden Yvonne bosætter sig i Ny Herliga i Den Nye Verden.
Mageren Pudlib køber en gård i De 3 Tårne og lader bygningerne nedrive. I stedet lader han bygge et tårn i fem etager.
Dunkergast bliver gift med Morticia.
Gnurix er til stede lettere forklædt og godt beskyttet af adskillige af Dungergasts nære venner.
Som afslutning på festen skal Dungergast og Morticia sammen halshugge en fange der er dømt for at have sovet rusen ud på alteret i Marmorhuset. Parret bruger et smukt sværd der er en bryllupsgave fra en kendt slagsbroder, James. Det lykkes Dunkergast at ramme ved siden af to gange, og endda at brække sværdet i det andet forsøg. En af Dunkergasts ældste venner, barbaren Snotnoze, skærer endelig halsen over på forbryderen, mens bryllupsgæsterne skriger af grin.
Det kommer senere frem at Pudlib lige inden Dunkergasts fadæse næsten havde fået overtalt grev Didsker til at udnævne denne dag til en tilbagevendende festdag. Forsøget mislykkedes derefter.
Morticia og Dunkergast tager på bryllupsrejse til Det Levende Land. Planen er at hjembringe et dragehovede. Dunkergasts sædvanlige rejseselskab tager med. Der indgås væddemål på udfaldet af bryllupsrejsen. Odds er nogenlunde ens (4:1) for at Morticia nedlægger en drage, at Carlos Dragedræber dræber dragen, og at dragen dræber hele selskabet. Det bedømmes som odds 10:1 at Dunkergast eller en af hans bekendte kan dræbe en drage.
Det viser sig faktisk at det lykkes en af Dunkergasts venner at nedlægge dragen efter at Carlos har såret den så hårdt at den er praktisk taget død. Der opstår tumult omkring væddemål, og mindst 2 bookmakere flygter fra byen efter at Nazer Doubbledeal får hånden dyppet i kogende olie.
Nattens Herre meddeler sit præsteskab at verden ikke er så simpel som de har antaget: Ud over det kødlige legeme har dødelige ikke kun et åndeligt legeme (sjæl/ånd) men også et psykisk legeme. De to sidste har indtil videre i alle, for dødelige, praktiske sammenhænge været det samme. Nu har Kroax dog formået at knække hemmeligheden og han har formået at binde det psykiske legeme af nyligt afdøde til det kødlige legeme. Herved har han opnået at få animeret døde kroppe eller skeletter. For at sikre de døde mod denne vanhelligelse skal alle døde nu brændes, idet det psykiske legeme derved forgår og det kødlige legeme derved ikke kan animeres. Det åndelige legeme er ikke berørt og vil forsat høre under Nattens Herre.
For at imødegå dette brud på Pagten har Nattens Herre besluttet at give sine præster evnen til at kanalisere en lille del af sine kræfter mod disse vederstyggeligheder og derved bryde forbindelsen mellem det psysiske legeme og det kødlige legeme.
Der opstår panik i de fleste lande og byer som følge af nyheden om at de døde genopstår.
Nattens Herres præster forsøger at berolige masserne, men mange steder lykkes det ikke og der opstår kaos hvorunder mange templer bliver stormet.
Det lykkes Morticia at stoppe massehysteriet ved at holde en tale hvori hun dels fortæller at hendes mand, Dunkergast, og hans venner flere gange har nedkæmpet animerede skeletter, og dels at udfordre eventuelle tvivlere til at komme an - i samlet trop. Eftersom Dunkergast og hans berygtede venner stod og grinede bag Morticia samtidig med at Den Evige Rytter kunne ses på taget af Marmorhuset opløste folkemassen sig.
Stridighederne i Den Gamle Verden tager til. Regenten begynder at forberede en større hær.
Situationen i Den Gamle Verden udvikler sig til en borgerkrig.
Regenten i Arg nedkæmper systematisk sine fjender en ad gangen. Hans modstandere mangler en leder. De Tre Tårne erklærer at alle våbenduelige mænd der er mod Regenten er velkomne til at slå sig ned i byen. Mange adelsfolk tager mod tilbuddet, mens andre udvandrer til Den Ny Verden inden Regentens tropper kommer fobi.
Krigen i Den Gamle Verden har medført at priserne på krigsmateriel stiger kraftigt. Priserne i Den Ny Verden ligger 50% højere end for 3 år siden og der er tegn på at det bliver meget svært at skaffe sig magisk udstyr da efterspørgslen er langt større end udbuddet.
Krigen i Den Gamle Verden er stort set en delvis belejring af De Tre Tårne, men da Arg mangler en flåde i Lipra er belejringen ikke effektiv.
De ledende præster for Tan Hvidhånd og Vinear Ildspyd i Arg og i De Tre Tårne samles og får indført et sæt regler for krigsførelse. Krigen mister momentum og efter flere år uden nogen synlig aktivitet ender krigen.
Freden ved Dovan.
Krigen ender med at De Tre Tårne løsriver sig fra Arg. De Tre Tårne omfatter Lipra med opland. Alt mellem havet og Lipra tilhører Arg.
I De Tre Tårne er man ved at færdiggøre renoveringen af statuen af Carlos Dragedræber på pladsen foran marmorhuset. Renoveringen blev forsinket fordi der var opstået tvivl om hvilke af de stakkels helte der endnu kunne stå op, da Carlos redder dem fra de 4 angribende drager.
En stjerne lyser op og ændrer nat til dag.
Tre dage senere rammer stjernen en af Den Himmelske Ilds Følgere.
En uge herefter begynder et fænomen der senere kaldes Måneverdener. De lærde mener nu at Stjernen Der Lyste var Demongudernes ankomst til Verdensskiven, og at Måneverdenerne skyldes dele af en af Den Himmelske Ilds Følgere der blev slået løs.
Måneverdener trækker folk ind og holder dem til de finder en vej tilbage. Mange grupper af eventyrere fortæller gennem de næste år hvordan de med et har befundet sig i en Måneverden, og kun med stor dygtighed er kommet tilbage igen.
De lærde mener ud fra heltenes udsagn og senere begivenheder at hver 'besejret' Måneverden styrkede Demonguderne på en eller anden måde.
Et sagnomspundent artifakt fra legenden om floden Ruug findes nær Ruugs Birth.
Sortflammekulten får en stor opblomstring.
En militær styrke fra De 3 Tårne der er ved at bekæmpe gobliner der er blevet tilovers efter borgerkrigen, opdager et underjordisk dvægerige i bjergene mellem Tingnar og Kantskoven.
Dværgekongen indlemmer omkring 700 gobliner i en ny provins.
Dette er det første dværgerige menneskene har (gen)opdaget i Den Gamle Verden.
En specialstyrke fra Det Gule Kompagni i De 3 Tårne vender tilbage efter en opgave i en ukendt dal beboet af elvere og hvor mennesker er slaver.
Der er ingen der ved nøjagtigt hvor dalen ligger, eller hvordan man skal finde den. Det antages at den ligger et sted mod Navlen.
Dette er det første elvererige menneskene har (gen)opdaget i Den Gamle Verden - hvis man altså kon finde det igen og placere det i Den Gamle Verden.