Heltene fra Det Gule Kompagni - sæson 1

Kampagne startet efterår 2012

Kap. 0: Optakt

Vore helte:

Heltene starter i De Tre Tårne.

Heltene får valget mellem et kedeligt liv som underbetalte lærlinge samt 5 år med at bevogte byporten som del af militsen eller 1 år på eventyr i et af De Frie Kompagnier.

Udsigten til at rejse ud i verden, møde fremmede folk, myrde dem og plyndre ligene får heltene til at melde sig til Det Gule Kompagni.

Kap. 1: 8 Livvagter og en gris

Heltene Introduceres til Det Gule Kompagniet. De tildeles sergent Skrap i 4. deling, 3. gruppe. Ud over heltene består gruppen af koporal Luffe.

Første opgave er at passe på en gris samt grisens makker. Parret skal ud og lede efter trøfler nær Trev-sumpen. Trøflerne skal serveres til den næste store banket for den herskende klasse i De Tre Tårne, så det er en vigtig mission!

Under ledelse af sergent Skrap sejler man nær kysten mod Torp. Undervejs forsøger nogle søpirater i robåde fra kysten at bordre skibet, men det afværges.

I Torp får heltene en halv dag og en hel nat fri. Det lykkes dem at undgå at komme galt af sted.

Videre sejlads mod området nær Trev, ilandsætning og aftale om afhentning. Båden returnerer til Torp

Et par kedelige dage som livvagter, bliver kun afbrudt af lidt mulighed for småjagt, samt af et overfald af et sexgalt vildsvin.

heltene kommer ud for et tilfældigt møde med 3-4 goblin scouts. Elveren genkender goblinerne for hvad de er, selvom ingen tidligere har hørt om gobliner i Den Gamle Verden.

Ny felt-opgave: følg spor og find ud af om der er flere og hvad de laver/trusselsbillede. Sporet fører ind i sumpen.

Delingen går tilbage til søbredden hvor de senere samles op af båden og sejler tilbage til De Tre Tårne hvor heltene hjælper sergent Skrap med at aflægge rapport.

Der udbetales en passende bonus for goblin-rapporten.

Kap. 2: 180 Gobliner og en Moonworld

Det Gule Kompagni skal undersøge de her gobliner mellem Torp og Trev. Der sendes 4 grupper af sted i en samlet indsats. Opgaven er at finde og udrydde de her gobliner. De Tre Tårne ønsker ikke at ukendte tilrejsende gobliner skal få fodfæste ved Lipra.

Lootregler: Loot fra en lejr deles mellem alle grupper. Loot fra enkelte gobliner tilfalder gruppen der dræbte goblinen.

Ekstra bonus: Der er dusør på drab af gobliner. Saml højre øre af døde gobliner og aflever til kompagniet i De Tre Tårne. Der udbetales 1 guldmønt pr goblinøre.

Rejsen foregår med 2 både, en rolig rejse, OG DOG!

Første nat under sejlturen (mens skibene ligger over i en bugt) sker der noget næsten enestående:

Et kort øjeblik lyser en ny stjerne voldsomt op lavt over horisonten i retning mod ørkenen. Stjernen er så lys om det var om dagen, men lyset aftager hurtigt, så det er væk igen efter omkring en time.

Mens der laves lejr om eftermiddagen den 3. dag efter afrejsen fra De Tre Tårne rammer noget en af De Himmelske Følgere i et stort lysskær.

En anden gruppe møder en gobliner og nedlægger et par af dem. De forfølger de andre gobliner men falder i baghold og må selv stikke af med tab.

2 grupper sendes af sted og finder en lejr (20 gobliner) der skal ødelægges. Delmål: tag en af lederne levende så han kan blive forhørt.

Det opdages at hovedlejren ligger lidt inde i Trev, og det besluttes at udrydde denne lejr med omkring 150 gobliner.

Slaget om goblin-lejren i Trev

Lejren er for stor til at være en sammenhængende struktur, så effektivt er der tale om et antal bålpladser med sivhytter omkring og omgivet af træer, buske, vandhuller og mudder.

Planen er at hver gruppe angriber fra forskellige sider og forsøger at forhindre nogen i at undslippe (udryddelsesmission). Sergent Skrap og hans gruppe helte får opgaven at ligge i baghold efter de gobliner der flygter og stoppe dem. Missionen lykkes næsten perfekt, men koporal Luffe død under kampen og en enkelt gruppe gobliner undslipper.

Heltenes gruppe bliver sendt efter dem. De skal af sted næste dag for at kunne indhente goblinerne.

De finder let sporet efter gobliner, og kommer til en kampplads hvor der er nogle sårede mennesker, som sergent Skrap eskorterer til kompagnilejren. Han udnævner Grolfert til fungerende koporal da Grolfert viste taktisk overblik i kampen mod de flygtende gobliner ved lejren, ved at blive bagved længst mulig tid, og først gå i nærkontakt med fjenden da der var sikkerhed for at der ikke var flere gobliner i området.

Under ledelse af fungerende koporal Grolfert er 4. deling 3.gruppe (reduceret) på sporet af flygtningene. Robin og Fido har næserne i sporet og alt går godt indtil heltene med et er kommet ind i noget tæt tåge.

Moonworld: Kingdom of Madness, the Pumpkin King

Da heltene kommer gennem tågen, kan de ikke lige genkende stedet. De står på en mindre mark omgivet af en væg af tæt tåge.

I den anden af marken står der en Pumpkinman

Den stygge Pumpkinman vil slås og heltene deltager gerne.

Under kampen ankommer 3 hekse i hver deres røgsky, og de kaster med græskar.

Heltene vælger at koncentrere sig om den store Pumpkinman og det lykkes at få ham ned at lægge.

Tågen letter og heltene er tilbage på sporet, nu med en følelse af at noget er taknemmeligt for hvad de har gjort. Dette gør heltene noget nervøse.

Kap. 3: Græsslette og mineby

Heltene fra 4. deling 3. gruppe følger sporet efter de flygtende gobliner mod Kantskoven. Sporet drejer ind på Græssletten. Heltene følger efter. Et par gange ser de kvægflokke bevogtet af en håndfuld ryttere. Vogterne kan fortælle at de ikke har set noget.

Efter nogle dage har nogle vogtere set noget. Rent faktisk har de set spor af en større gruppe små grønne mænd (gobliner?) lidt mod Kantskoven.

Heltene får et tip tilbud om at tage til Rancho Haba hvor de kan finde Ligna der skal til at drive en flok på 200 kvæg til minebyerne ved Hvidvand. Goblinerne vil sikkert overfalde kvægdriften og så kan heltene finde deres gobliner og samtidig tjene lidt penge på at beskytte kvægdriften.

Kvægdriften overfaldes planmæssigt af ca. 50 gobliner der er ude efter levende kvæg.

Ved ankomsten til minebyen opdages at der allerede er en sergent Suhrdaj fra 2. deling 3. gruppe. Han indrullerer heltene fra 4. deling 3. gruppe i opgaven med at finde de lokale goblin lejre. Han overtager også heltenes goblinører, mod betaling af den lovede guldmønt pr øre.

Heltene får til opgave at finde en goblin lejr i en hule eller et andet gemt sted.

Efter at have fundet en hule med gobliner overfalder heltene de stakkels gobliner og myrder og plyndrer sig vej gennem hulen.

Kap. 4: Flere gobliner og en ny Moonworld

Sergent Suhrdaj giver heltene besked på at de kan forberede sig på at skulle sejle på tømmerflåde med jern ned ad Hvidvand, idet de alligevel skal til De Tre Tårne og Maxmillian Guards folk skal undersøge området ved minebyerne for flere gobliner. Afgang om 3-4 dage, men bliv i byen.

Dagen efter giver sergent Suhrdaj kontraordre: En lokal jæger har fundet spor efter nogle af de her ’gobliner’, Heltene må lige tage ud og undersøge om der er flere grupper tilbage efter den store kamp. Det kan ikke være mange, så det forventes at tage en dag eller to.

Heltene får jægeren, Bue-Bert, med til at vise hvor han fandt sporene, så forsvinder Bue-Bert.

Heltene følger spor efter 2-3 gobliner der fører op mod bjergene.

Efter at have fulgt sporene 2 miles gennem småskov og krat kan heltene høre at der kommer en gruppe gobliner den anden vej. Heltene har lige tid til at lave et baghold.

Der er tale om 30 gobliner inkl et par ledertyper og en shaman I bagtroppen. Ledertyperne har hver mastercrafed shortsword. Shamanen har en hat med guldbeslag og en ædelsten samt en Wand of Magic Missiles.

Goblinerne forsøger at sværme heltene i nærkamp ledet af de to ledere. Shamanen kaster et par Magic Missiles fra bagtroppen hvor han er beskyttet af 5-8 gobliner og giver ordrer. Han stikker af når det bliver farligt mens hans vagter dækker ham. Resten af goblinerne panikker på dette tidspunkt.

Da heltene forfulgte shamanen hørte de lyden af kamp: noget stort der tæver løs på noget samt spelleffekter (der lyder bl.a. et mindre brag). Heltene løber fremad og ind i en sær tåge:

MOONWORLD, Kingdom of Lizard, The Lizardking

Når heltene ankommer til en lille lysning i tågen ser de en stor øgle der er i gang med at sluge goblinshamanen. Heltene ser lige benene forsvinde ind i munden, efterfulgt af en kraftig synkebevægelse.

Så vender øglen sig mod heltene og slikker sig om munden.

Heltene lever op til deres ry og stormer straks den stygge Lizardking, der svarer igen med at hapse 2 af heltene i sig med stort velbehag.

De tilbageværende helte opdager at deres salg og magi ikke rigtigt påvirker øglen.

I øglens mave opdager de spiste helte at de deler plads med nogle røde maveblobs og en del mavesyre. Som sande helte griber de spiste helte til vold og tæver systematisk de røde maveblobs.

Efter kampen bliver de genforende helte enige om at det må være den systematiske udryddelse af røde maveblobs der medførte at øglen kampen igennem tog mere og mere skade fra de ikke-spiste helte.

Heltene får igen en fornemmelse af at noget er tilfreds med hvad de har gjort. Goblin-shamanens ejendele stjæles, og heltene tager tilbage til Vam

De næste par dage går med en relativ fredelig tur på tømmerflåde ned ad floden Hvidvand. Slæbestedet Po’s passeres uden at heltene kommer i kambolage med de lokale, ligesom turen gennem Trev-sumpen forløber uden mere spænding end synet af en hydra der skændes med sig selv.

Turen til Torp og videre med båd til De Tre Tårne forløber også kedsommeligt fredeligt.

Ved rapportaflæggelsen i Det Gule Kompagni får heltene et tip om at besøge Mester Olivar i Adventures Guild. Han har udlovet en dusør for informationer om sære oplevelser i tåge. (han har snakket med en anden gruppe der har haft en oplevelse med en 6-benet hest der spyede ild).

Mester Olivar betaler heltene 700 guldstykker hver, eller de kan i stedet få en IOU på 1400 guldstykker der skal bruges på køb af magi hos Mester Olivar (fuld pris, kan skaffe alt via adventures guild).

Herudover tilbyder mester Olivar at sponsorere heltene i Adventures Guild: de bliver optaget som lærlinge/på prøve under ham som mester. Det giver ikke fuldt medlemskab, men det koster heller ikke heltene nogen penge.

Heltene siger ja tak til IOU op 1400 guldstykker pr person + junior-medlemskab af adventures guild.

Kap. 5: Pilgrimstur, bryllupsklokker og skattejagt

Ny ledelse

sergent Skrap skal overtage en ny gruppe rekrutter, så Grolfert bliver forfremmet til sergent og overtager den daglige ledelse i 4. deling, 3. gruppe.

Som erstatning for koporal Luffe der faldt i tjenesten udnævnes det mest respekterede medlem af 4. deling, 3. gruppe, Fido, til koporal.

Ny mission

Heltene indkaldes til en snak hos den lokale Nattens Herre præst og får en religiøs opgave:

Tag på pilgrimstur til Ruugs Birth og vend tilbage med en flaske vand fra Kilden.

Sjovt nok har Mester Olivar en opgave i samme område:

Mester Olivar har oplysninger om at en hobbit har et kort der viser vej til en gammel ruin. Check venligst om det er rigtigt og find ud af hvad for noget ruin der er tale om (er det en grav, tempel, fæstning eller hvad, og er det mon værd at sende nogle erfarne eventyrere af sted?)

Og helt utroligt heldigt har Det Gule Kompagni brug for at nogen tager til netop dette område:

Bodyguards for en lokal hobbit, Minimaximus Reed, der skal hjem for at blive gift med Divia Sunshine. Han er ikke lige i fare, men ønsker at imponere de lokale med sin egen betydning, så vagterne har bare at være nypudsede og se magtfulde ud!

Undervejs til brylluppet beder de lokale hobbitter Minimaximus om heltenes hjælp til at løse diverse problemer:

Nogle kæmpefrøer generer de lokale reed-samlere. Frøerne er blevet sure fordi en stor skildpadde har lagt sig i deres lokale ynglingsvandhul midt i reed-området.

En dreng, Bif, er forsvundet. Han er faldet i en kløft 400y uden for byen, skal trackes, nogen skal ned til ham, løfte tunge sten væk fra ham og få ham op.

Skattejagt: find et kort

Ud fra mester Olivars oplysninger finder heltene uden problemer hobbitten Charles, der har et skattekort. Man bliver enige om at indgå et partnerskab da ingen aner om kortet viser vej til en kæmpeskat eller et tomt hul i jorden.

Heltene får udleveret skattekortet og det er så op til dem at vende tilbage med skatten.

Udbyttet fordeles som:

Forlods udtages 1000 guldstykker af skatten og gives til heltene til dækning af diverse udgifter.

Charles modtager 50% af skatten.

Hvis heltene ikke måtte tilkalde mester Olivar, modtager heltene 40% af skatten, mens mester Olivar modtager 10% af skatten.

Hvis heltene måtte tilkalde mester Olivar, modtager heltene 10% af skatten, mens mester Olivar modtager 40% af skatten.

Hobbitbryllup:

Det lykkes over al forventning at imponere de lokale (bortset fra Ian ’Killer’ Smythe) der vil giftes med bruden.

Diverse konkurrencer hvor et par af heltene hver gang skal deltage da ’Killer’ udfordrer Minimaximus:

Brydning/grapple, Pæl-klatring samt Knivkastning hvor hver deltager kaster 3 knive mod et mål.

Herudover ønsker Minimaximus at heltene underholder børn og voksne med ting der ’virker imponerende’.

Heltene vinder alt undtagen i pæl-klatringen hvor ’Killer’ vinder overlegent over alle heltene.

Kap. 6: Religion, myrekryb og elementals. Dødsfald

Ud fra beskrivelserne i skattekortet mener heltene at det er smartest at tage til Ruugs Birth og starte skattejagten derfra.

Heltene afslutter pilgrimsfærden, og de belønnes med +1 statpoint (så længe de er religiøse, de kan skifte religion).

Heltene drager ud i ørkenen, stort set uden at fare vild.

Et møde med et par store skorpioner udvikler sig da Ranger Robin vil følge deres spor tilbage til deres hule. I stedet møder heltene en gruppe kykloper der fulgte sporene den anden vej.

Heltene finder et område med sinkholes og smalle kløfter hvor der gror store svampe der bliver vandet af myrer der bor i et hul i en kløft.

Påvirket af den religiøse oplevelse ved Ruugs Birth beslutter heltene sig for at anvende ikke-vold. Da heltene ikke kan finde andre planer end at skulle ned i myrehullet, som så skal gøres større, indser heltene at ikke-vold er en ikke-løsning.

Næste plan er at lokke myrrene op og myrde dem (med en hammer?! Heltene har travlt med at overbevise sig selv om at deres arsenal af AOE-spells ikke kan skade en sværm af store myrer).

Så for at undgå at komme i kamp med myrerne under gravningen er planen at starte en ny tunnel oppe på ørkenfladen, hvor myrerne nok ikke vil opdage noget. Det medfører så et problem med hvordan man skal lokke myrrene op.

En guddommelig tanke får heltene til at kombinere planerne ved at Roland graver i myrehullet og resten af heltene griller myrrene når de bliver sure.

Med myrrene af vejen graves ned til et 40’ rum med et lille jernbur i midten. I jernburet kan man se en åben bag of holding der er fyldt med vand. Det er her myrrene henter vand til deres svampe. Roland gætter med det samme at det er den bag of holding som Natskygge brugte til at transportere floden Ruug.

Et anfald af paranoia medfører at der kun er Roland i rummet når man forsøger at åbne buret. Der kommer en fire-elemental.

Efter en tilbagetrækning og planlægning starter næste angreb meget forsigtigt. Heltene er noget forsigtige i starten og kampen trækker til der kommer en water-elemental. Heltene går herefter til angreb og glemmer at dække det første tøjdyr der som den 4. helt kravler ned i rummet samtidig med at en earth-elemental dukker op. Earth-elementalen kaster sig over tøjdyret der trods heroiske forsøg på healing udånder mens kampen raser.

Heltene er naturligvis kede af dødsfaldet, og Roland opsummerer alles følelser: "Så kan jeg godt rive det her gældsbevis over. Der sparede jeg 600 guldstykker."

Heltene rager sækken med vand til sig og med stakkels Danny over skulderen drager Roland og de andre helte tilbage til civilisationen.

Kap. 7: At sælge vand og købe heste

Heltene ankommer til Ruugs Birth hvor de møder Ian Scriber, en kammerat fra en anden deling i Det Gule Kompagni, der slutter sig til dem.

Heltene er blevet magisk overvåget af Mester Olivar som vil gribe ind hvis de forsøger at sælge den fundne Bag of Holding.

Når heltenes flodbåd lægger til i Asknomore står deres partner parat for at forhøre sig om skatten. Det skaber stort røre når det kommer frem hvad skatten er. De lokale præster erklærer skatten som værende et Religiøst Artefakt, som kirken har ret til at købe til en fair pris.

Prisen på Baggen skal naturligvis tage hensyn til at Baggen er stort set værdiløs da den er fyldt med vand som det vil tage en evighed at få taget ud.

Salgsprisen ender med at blive 22000 guldstykker, de 4 overlevende helte får 2000 guldstykker til dækning af udgifter samt 2000 guldstykker pr person.

Resten af turen til De Tre Tårne forløber fredeligt.

Der er en stille periode i De Tre Tårne på ca. to uger (a 9 dage), inden næste opgave, så der er tid til at handle magi mv.

Ian Scriber indrulleres officielt i heltenes gruppe under sergent Grolfert og Koporal Fido.

Næste opgave: Følg Løjtnant DRAB op til Barbarernes Slette og køb nogle heste. Turen går uden problemer, men barbarerne vil ikke handle før heltene har bevist deres mandsmod. Heltene får udleveret et horn med besked på at gå ud på sletten og blæse i det – og aflevere det igen hvis de overlever.

En grundig undersøgelse viser at det er et horn fra en grøn drage.

Heltene blæser i hornet, og teleporteres til en slags arena hvor der er 5 timeglas. Kort efter lander en grøn teenager dragon. Heltene kaster sig over den noget forvirrede drage der kun når at ånde en enkelt gang inden Grolfert vender det første timeglas, hvilket stopper kampen, fryser dragen og healer heltene. Da kampene starter igen sværmer heltene den stakkels drage der dør hurtigt.

Heltene vender tilbage til barbarerne og der handles heste.

Derefter: Bring en karavane til Torp. Det Gule Kompagni er ved at forberede en aktion mod goblinerne i Kantskoven, og har brug for forsyninger.

Der er 2 vogne, hver trukket af 6 heste, samt 10 rideheste. Ud over Heltene er der 8 mand til at tage sig af vogne, heste og forsyninger.

Turen til fra Barbarernes Slette går via De Tre Tårne til Torp uden problemer.

I Torp ligger der er et budskab til Sergent Grolfert om at den nye mand i gruppen er efterlyst for mord og røveri i De Tre Tårne. Han skal bringes levende til De Tre Tårne pr skib. Han anses for meget farlig.

Sergent Grolfert vælger at konfrontere Ian med oplysningen og Ian følger villigt med tilbage til De Tre Tårne, da han ikke kan huske at have gjort noget forkert (som nogen har opdaget).

I De Tre Tårne viser det sig at det var butleren, James, der gjorde det. Han myrdede Lord Vilson og stjal alt sølvtøjet. Han har tilstået og er dømt til livstid som Søslangemad.

Heltene må hellere vente en dag eller to på en ny opgave, da deres karavane alligevel er forsat under ny ledelse.