Vore helte:
Heltespirene har forladt civilisationen og er ved at udforske verden rundt om Neustad am Krok. De er dog blevet afledt noget af et skattekort de har fundet. Indtil videre har de fulgt skattekortet ud i den store sump i Tyreskoven. Her har de fundet en hule hvorfra de er blevet teleporteret til et ukendt sted.
Heltespirerne befinder sig nu i et stort (underjordisk?) halvkugleformet rum. Der er en stor marmorkugle på en piedestal midt i rummet. Rundt om maven på marmorkuglen er der indsat 3 ædelsten og der er en enkelt tom plads.
På den anden side af rummet er der en mandsstor niche der ved undersøgelse viser spor af at nogen flere gange er gået derind.
Ude til en side er der et bord med en stak pergamenter med en masse notater med information om hvordan de forskellige opgaver blev løst, samt en læsepult hvor der ligger en scrollcase med et pergament (Aslans Opgaver).
Alt er skrevet i det ukendte sprog som Aslan nu forstår takket været Sprogstenen.
Aslan forpligter sig hermed til at fuldføre de følgende opgaver for først herefter at vende tilbage til Zanda Duskka for at kræve den lovede belønning.
En opgave er løst når betingelserne er udført og ædelstenen er indsat i mamorkuglen.
Det mest interessante er et pergament der beskriver ”...så dragen holder til i bjergene mellem det store vand og sumpen. Fra en stenstatue i sumpen skulle man kunne se tinden på det bjerg hvor hulen ligger. Sigt fra kniven i ryggen til næsen.”
Heltespirerne gætter på at det er en udgangs-teleporter og håber på at den vil bringe dem et fornuftigt sted hen. Det viser sig at være rigtigt, idet de havner tilbage i rummet med de 2 stentrolde i Aslans Hule.
Heltespirerne vælger at tage ud af sumpen og hente dere muldyr samt goblin-muldyrs-holderen de hyrede i goblinbyen Duendes Azuis. Deres fører, Espião, overtaler Heltespirerne til at tage til Duendes Azuis og rådgive O Chefe om handelsvarer mv.
Derefter tager Heltespirerne gennem skoven tilbage til Rio Comercio hvor de aflægger rapport til Kaptajn Klodshold Iverson. Han sender Heltespirerne tilbage til Neustad am Krok med båden for at aflægge rapport, mens han selv bliver i området for at finde et godt sted at anlægge en fremskudt handelsby.
Heltespirerne ankommer og aflægger rapport.
Der går noget tid mens Byrådet skal finde ud af hvordan de kan sikre at det ikke er Heltespirerne eller andre individer der løber med størstedelen af overskuddet på handlen med de azurblå gobliner.
Løsningen bliver at oprette et handelskompagni der får eneret til at handle med beboerne i Tyreskoven. Byen ejer størstedelen af handelskompagniet ”Skib&Muldyr”. Heltespirerne bliver tilbudt en lille andel, eller de kan få en kontant udbetaling på 2000 guldstykker tilsammen. Guldstykkerne er dog i form af et indskudsbevis i Neustad Investeringsbank. Pengene kan hæves men man foretrækker at større handler sker ved overførsel mellem de handlendes bankkonti. Guldmønter hænger jo ikke på træerne!
Heltespirerne vælger betaling i indskudsbeviser og begynder straks at formøble deres rigdom. Det er de lokale handlende i magiske genstande og andet helteudstyr godt tilfredse med.
Fifi og Jørgen er blevet gode venner. De er ved at få bygget sig et hus i Neustad, hvorfra de planlægger at åbne en brev og pakkepost service til andre dele af Neuland (som en del indbyggere er begyndt at kalde det område som Neustad er ved at få kontrol over) og omkringliggende beboelser.
Shardez og Tidselrod falder i snak med folkesangerne Lille Lars og Maltilde på den lokale kro som fortæller at Steeleye var en sanger i Den Gamle Verden som stadig huskes for hendes første, største (og eneste hit). Efter at de har sunget sangen en del gange mener Tidselrod at have fået tydet pergamentet 'Steeleye', selv om han er noget usikker på fremskaffelsen af ingredienserne - og ikke kan se noget der fortæller om hvad 'Steeleye' egenlig kan bruges til.
Heltespirerne tager igen ud i den lokale sump for at gense stenstatuen hvorfra de har stjålet en magisk kniv.
Jørgen og Fifi tilbyder at tage med. Det her byggerod derhjemme er alligevel lidt trættende.
Man finder frem til stenstatuen uden alvorlige problemer.
Desværre er der også en Dark Naga der er flyttet ind på et tidspunkt.
Nagaen starter med at spørge hvilke gaver de har med? Hun bliver fornærmet da de bare står der som muldyr.
Hvis de ikke vil give hende alt + blive hendes slaver/ofre, hvorfor skulle de så være kommet?
Efter at have tævet nagaen kan Heltespirerne få pejling af noget der nok er den rigtige bjergtop.
Fifi er glad for at have set Heltespirerne i aktion, men er noget bekymret over hvor længe de mon kan overleve på egen hånd.
Tidselrod er blevet inspireret af sin nær-død oplevelse med nagaen og ser nu Steeleye-problemet på et andet plan hvor ting ikke skal tages bogstaveligt. Han sørger for at hele banden gør som ham og i løbet af et par timer har alle fået lavet deres eget Steeleye-hattebånd.
Da Heltespirene, Jørgen og Fifi er kommet ud af sumpen tilbyder Jørgen at kikke nærmere på bjergene for at se om er det rigtige sted. Han skal nok passe på!
Jørgen venner tilbage senere og fortæller at der er en hule deroppe i bjergene der ser ud til at kunne være beboet af en drage som sikkert er den Heltespirerne er ude efter.
Et stykke oppe i bjergene kommer Heltespirene til en næsten lodret klippevæg der er mindst 300’ høj. Der ser ikke ud til at være en vej udenom klippevægen og op til dragehulen.
Jørgen tilbyder at flyve alle op til toppen af klippevægen, 1 ad gangen. Krass’a, Lars og Aslan bliver først transporteret op i tilfælde af at der er noget stygt, sultent og farligt deroppe.
Mens Jørgen vender tilbage efter den sidste passager (Shardez) bliver resten af Heltespirene overfaldet af en flok kykloper der kommer løbende ud fra fyrretræerne.
Heltespirene på jorden forsøger at danne fælles front mod kyklopern, mens Shardez flyver rundt og generer kykloperne grundigt med ildkugler og andet godt fra Magiens Skatkammer.
Kampen går ikke specielt godt for Heltespirene, og på et tidspunkt er de fleste nede for fuld tælling mens Aslan kikker ind i øjnene på 2 kykloper. Med det yderste af fingerneglene og de sidste rester af magi og evne til at svinge et våben lykkes det for Heltespirene at besejre kykloperne.
Heltespirene finder frem til dragehulen hvor de skal besejre den store grumme drage Brutalis Maximus Rex. Heltespirene begynder at snige sig ind i hulen hvor Brutalis Maximus Rex forhåbentlig ligger og sover på en stor dynge guld, ædelstene og magiske sager.
Hvad ingen pt ved er at dragen er død for 40 år siden og at hans datter har overtaget hulen. Datteren hedder Brutalis Maximus Rex (Junior) og er en ung drage der ikke vil lade sig binde af konvektionerne. Der MÅ være muligheder for en smart ung kvinde der ikke bare vil ligge på en skattebunke og vente på at nogen kommer forbi.
Det siger sig selv at Jørgen og Fifi hurtigt bliver perlevener med Maxie (som hun accepterer som deres kortere vennenavn).
Da Heltespirene ikke er meget for at indrømme at de er kommet for at myrde og bestjæle Brutalis Maximus Rex (Senior eller Junior), ender det med at Fifi forklarer at Heltespirene er sendt ud på en quest af deres overordnede for at besejre dragen Brutalis Maximus Rex.
Den tænker Maxie lidt over og siger så at hun vil anse sig for besejret hvis Heltespirene kan eliminere monsteret i søen et stykke til højre for hundes hule. Hun har ikke kunne gøre det.
Den løsning synes Heltespirene godt om og de skynder sig hen til en ny og spændende kamp.
Imens bliver Maxie, Fifi og Jørgen enige om at Heltespirene ikke behøver at vide at Maxie ikke har kunne besejre søuhyret fordi hun ikke gider den slags småting.
Efter at Heltespirene er vendt sejrrige tilbage til dragehulen erklærer Maxie at de har besejret hende. Resten af aftenen og natten går med udveksling af interessante nyheder. Maxie bestemmer sig for at besøge Neustad da hun er interesseret i at lære mere om de der Demonguder. De lyder meget mere fornuftige end Guderne, og de mangler helt sikkert en Ypperstepræst i det kommende hovedtempel i Neustad. Det problem skal Maxie nok få løst for dem.
Heltespirerne sejler op ad åen til Tyreskoven og forsætter derefter til fods til den store sump derinde og sejler så til stedet med teleporteren til Aslans Hule.
Teleporteren virker stadig fint så Aslan opdager til sin glæde at hans venner havde ret i at der ikke skulle findes en ædelsten i den sidste quest: den er på sær måde tilstede i hulen klar til at blive monteret.
Ædelstenen bliver sat fast men det sker der ligesom ikke noget ved. Da Heltespirene løber tør for andre ideer beslutter de sig for at tage returteleporteren tilbage.
Heltespirene bliver noget overrasket over at de denne gang bliver teleporteret til et nyt sted.
De havner i et underjordisk rum der er formet som en 30’ diameter halvkupel, heldigvis med fladt gulv. Der er noget der ligner en solid dør men der mangler et håndtag på Heltespirenes side.
Efter noget tid bliver døren åbnet og ind kommer en midaldrende menneskekriger der ligner Aslan noget. Han henvender sig til Khan Aslan og præsenterer sig sig som O’Gary, fungerende kommandant for Fremmedlegionen i Abhaile. Aslan præsenterer resten af Heltespirene.
O’Gary beder Aslan og hans ledsagere følge med gennem en ret lang gang forsynet med adskillige forsvarsstillinger mod indtrængere fra det halvkugleformede rum hvor Heltespirene ankom.
O’Gary leder Heltespirene nd i et rimeligt stort kontor med et indlagt træskrivebord (ser ud til ikke at været i brug), et mindre stenbord med dynger af papyrusruller (ser meget brugt ud) samt et mødebord med 8 stole. Her venter 2 elvere. Den ene bliver præsenteret som Duc Tiku, den anden Pino Tiku.
O’Gary forklarer at Duc Tiku er her som vidne i sin egenskab af næstkommanderende for Fremmedlegionen ved indsættelsen af Khan Aslan som El Commandente for Fremmedlegionen i Abhaile (Hjem), et område beboet næsten udelukkende af gnomes. Godt nok var det den nuværende Khan Aslan som påtog sig at bevise sit værd til stillingen, men som en sand søn har den nuværende Khan Aslan arvet opgaven og løst den og vil derfor modtage belønningen.
Det kommer lidt bag på Aslan at Aslan er hans familienavn, men det holder han for sig selv.
Den civile ledelse i Abhaile mener at det er en genial ide at holde en stor fest til ære for Khan Aslan og hans indsættelse som El Commandente for Fremmedlegionen. Efter hyldesten af El Commandente bliver Aslans følgere præsenteret.
Det er oplagt at de store krigere viser deres evner i en opvisningskamp i Arenaen.
Lars starter kampen ved at løbe lidt væk fra Krass’a og samtidig bede Ulla om at lege med hende. Det bliver begyndelsen til Krass’as problemer, idet Ulla viser sig rigtig god til at spænde ben for folk så de falder omkuld.
Krass’a forsøger at fange Lars og får ham drevet op mod arena-muren med et par voldsomme slag. Det lykkes dog Lars at smyge sig udenom Krass’a og løbe langt nok væk til at bevise at i dag vinder Bue & Ugle over Økse & Skjold.
Vold er som bekendt ikke alt, så Shardez og Tidselrod optræder på Torvescenen; Shardez imponerer med fantastiske magiske effekter og Tidselrod giver den fuld gas med at klatre/springe og lave små behændigheds tricks som at hive sølvmønter ud af de unge pigers ører.
Efter nogle dage bliver det dagligdag, og da Aslan skal vælge mellem at læse 15 år gamle rapporter eller tage Heltespirene ud for at myrde noget, ender det med at Heltespirene tager på udflugt til markerne bag Kartoffelby.
Om nogle få dage er det Kartoffelhøst og højdepunktet er fejringen af ”Kong Toffel”. Og så nytter det jo ikke noget at et eller flere utysker roder rundt på kartoffelmarkerne på terrasserne op ad bjergene og nede i dalene.
Den lille sag klarer Heltespirene heldigvis uden nogen problemer de ikke kan holde hemmelige for de lokale.
En måned senere skal en gruppe Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab igen ud og forske i deres normal studieobjekt, og Aslan beslutter på stedet at Heltespirene bliver nød til at tage med på turen for at sikre at intet vil stå i vejen for Videnskaben!!
Det viser sig at studieobjektet er en hillgiant der holder til i en hule ved foden af et bjerg omkring 5 dages fodtur mod Navlen fra Abhaile.
Forskningen koncentrerer sig denne gang om at måle studieobjektets evne til problemløsning. Mere specifikt gælder det om at finde ud af om giganten kan finde ud af at få noget lækkert kød ud af et jernbur der ikke har nogen dør eller anden åbning.
Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab belærer Heltespirene om at det er vigtigt at Studieobjektet ikke opdager at det bliver studeret, da det vil være en påvirkning af Forskningen og så kan man jo ikke stole på resultatet. Der står en Videnskabelig Afhandling på spil!!
Heltespirene tilbyder at tage nattevagterne med den tidlige morgen, mens forskerne tager den behagelige dagtid og tidlig aften. Heldigvis er der et passende stort krat man kan gemme sig i.
Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab ser Studieobjektet gå hen til jernburet og slå på det nogle gange med en trækølle. Det gentager sig flere gange over et par dage. Det medfører meget ophidset snak mellem Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab ved aftensmaden og langt ud på natten.
Næste morgen hvor Heltespirene har vagten i krattet, ser Lars giganten komme frem fra hulen og vinke til ham. Heltespirene vælger at det er en oplysning Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab IKKE har behov for. Det risikerer jo at påvirke Forskningsresultatet!!!!
Senere samme dag ser Gigant-forskere fra Videnskabernes Studieobjektet lunte hen til jernbure og smadre en åbning med et enkelt velrettet kølleslag. Med dyrekødet under armen forsvinder Studieobjektet ind i hulen igen. Gigant-forskere fra Videnskabernes Selskab er helt vilde af begejstring; nu gælder det bare om at komme hjem i en fart og få skrevet den Videnskabelige Afhandling færdig.
Der kommer en hasteopgave, faktisk en redningsaktion: Red De 5.
De 5 er en gruppe fra Eventyrenes Klub 6. afdeling.
Der er kommet et nødråb med deres hund, Wolf. Ingen ved hvor De 5 er, bortset fra Wolf så Heltespirene kan jo følge efter ham.
Heltespirene forbereder sig hurtigt på en ny mission ud i de omliggende bjerge.
Da Heltespirene er kommet lidt udenfor Abhaile, sender Lars Ulla op for at lede efter spor, men så simpelt er det ikke – der er ingen spor her i området. Så det ender med at Heltespirene må følge efter Wolf der heldigvis ser ud til at vide hvor de skal hen.
Nogle dages vandring i bjergene mod Navlen fra Abhaile ser Heltespirene en gruppe orcer prøve at fange en gnom der har gemt sig (dårligt) i et træ.
Heltespirene ruller sig ud og får nedkæmpet orcerne og redet gnomen Sean O’Tool ned fra træet. Sean O’Tool omfavner Wolf mens han fortæller at nogle andre orcer fangede de andre og tog dem med ’deroverad’ mens han nikker mod en dal mellem nogle bjerge.
Heltespirene beordrer Sean O’Tool og Wolf til at holde sig i sikkerhed i baggrunden under forfølgelsen af de onde orcer.
Orcerne har bundet 2 gnomer til nogle bærestokke som 2 orcer bærer. De andre orcer holder sig tæt på bærerne. Der er nogle få spejdere 20-40 skridt væk fra hovedgruppen. Det er Shardez noget utilfreds med; han kan kun få ram få nogle få orcer med hver fireball medmindre han vil riste en gnome eller to, og det virker forkert når de nu er på en redningsaktion.
Efter en hurtig rådslagning starter Shardez med at kaste en fireball på en nærmeste orcer hvorefter Aslan, Krass’a og Tidselrod stormer frem mens Lars tager flanken og begynder at skyde. Ulla gør hvad hun kan for at hjælpe til.
Det lykkedes Heltespirene at aflive orcerne og befri Fergus og Nimi. Nimi er kun lettere forbrændt, hvad Shardez mener må være orcernes fejl.
Fergus og Nimi fortæller at Popsie blev ført væk tidligere af en gruppe orcer der havde travlt. Herefter bliver Fergus og Nimi genforenet med Sean O’Tool og Wolf.
Heldigvis er der sporbare spor efter orcerne med Popsie som Heltespirene kan følge til en skjult dør i en klippeside en halv dagsmarch væk.
Heltespirene sørger for at gnomerne har et sikkert gemmested hvorefter de går under jorden.
Tidselrod finder dørens åbningsmekanisme og åbner døren hvorefter Krass’a går ind tæt fulgt af Aslan og de andre.
Efter en kort gang kommer Heltespirerne til et rum med en håndfuld orcer med buer. Da kamlarmen begynder ankommer yderligere 4 orcer med store sværd fra næste rum for at deltage i kampen.
Det bliver en hård kamp, men Heltespirene er endnu hårdere, og da de fornemmer at det haster med redningsaktionen forsætter de snart ind i bjerget.
Heltespirene kommer til et rum hvor de kan se nogle orc bueskytter stå klar til at skyde dem ned, så de stormer fremad. Derved kan Heltespirene se at rummet var større end de troede og at der i den anden ende inde i en magisk cirkel står en del stor gryde med Popsie, omgivet af sorte orcer og menneskelige tilbedre af Santanun al Garr.
Det bliver en noget rodet kamp, men Shardez for anbragt et spell der giver Heltespirene en fordel og det ender med at Heltespirene kan redde Popsie op ad gryden, ud af hulen og hen til de andre gnomer.
Da Fergus, Nimi, Sean O’Tool, Popsie og Wolf nu alle er samlet gælder det for Heltespirene at få bragt De 5 sikkert tilbage til Abhaile.
Da Heltespirene og De 5 har gået en halv dag ser de fra sikker afstand at bjerget med hulen eksploderer og udsender en magisk støvsky som over de næste dage spreder sig mere og mere til den efter en uge nærmest ikke er til at få øje på mere. En Stjernekikker i Abhaile kan dog fortælle at skyen stadig spreder sig mens den efterhånden er blevet så fortyndet at den er næsten usynlig.